İntihal/Benzerlik Kontrol & Akademik Yazım

İntihal Nedir?

İntihal, başkalarının akademik çalışmalarını, sözlerini kendinizinmiş gibi kaynağı/kişiyi referans göstermeden sözlü/yazılı kullanmaktır.

Merriam Webster Sözlüğü, intihal yapmayı “birinin (bir başkasının fikirlerini veya sözlerini) çalmak ve kendine aitmiş gibi aktarmak” olarak tanımlar.

Başkasının sözlerini, onlara atıf vermeden kopyalamanız intihaldir.

Bir başkasının sözcüklerinde, örneğin eşanlamlı kullanmak gibi yalnızca hafif  değişiklikler yaparsanız, bu da intihaldir.

İntihal Hakkında Daha Fazla Bilgi İçin Plagiarism.org

Öğrenciler için ücretsiz intihal tespiti sunan bazı web sitelerinin listesi:

İTÜ’ de Öğrenci Ödev ve Tez Kontrolleri ile Akademisyen Çalışmalarında Kullanılan Lisanslı İntihal/Benzerlik Tespit Programları

Turnitin (yalnızca öğrenci çalışmaları)

İntihalNet (öğrenci ve akademisyen çalışmaları)

Ithenticate (yalnızca akademisyen çalışmaları)

not: Turnitin ve İntihalnet sistemlerinde benzerlik-intihal raporlamaları akademisyen hesaplarınca yapılabilmektedir.

Akademik Yazım

Alıntı/Atıf Nedir?

Doğrudan bir kaynaktan alıntı yaptığınızda, ona atıfta bulunduğunuzda veya başka sözcüklerle ifade ettiğinizde bir alıntı gereklidir. Kaynaklar, kitaplar, makaleler, videolar, ses kayıtları, yayınlanmamış materyaller ve daha fazlası gibi çeşitli farklı biçimlerde olabilir.

Alıntı tarzından bağımsız olarak, bir alıntı tipik olarak şunları içerir:

Yazar(lar)ın adı
Yayın yılı
Eserin adı (makale, kitap bölümü, bildiri)
Kaynak (hakemli dergi, kitap, konferans bildirisi, teknik rapor)
Biçim bilgisi
Sizin tarafınızdan erişilen tarih
Kullanılan sayfa numaraları

UNUTMAYIN! Kaynaklara atıfta bulunmak, tüm profesyonel ve bilimsel iletişimde hayati öneme sahiptir. Kitlenize, çalışmanızı oluşturmak için kullandığınız kaynakları ve sonuca ulaşmanıza nasıl yardımcı olduklarını gösterebilmelisiniz.

Referanslarınızı düzenlemenize ve alıntı yapmanıza yardımcı olması için bu araçları kullanın:

Mendeley

Zotero (ücretsiz)

Dijital Akademik Kimlikler (ORCID)

ORCID.org’da bir ORCID iD oluşturun

1. ORCID ana sayfasına gidin.

2. Şimdi kaydolun’u tıklayın!

3. Kayıt formunu doldurun. Bir e-posta adresi girmeniz, bir parola oluşturmanız ve varsayılan görünürlük ayarınızı belirlemeniz istenecektir. Ayrıca herhangi bir bildirimin sıklığını ayarlamanız istenecektir. İşlemi tamamlamak için Kaydol’a tıklayın.

4. ORCID tarafından daha fazla profil bilgisi eklemeniz istenecektir.

ORCID’e ne kadar kişisel bilgi ekleyeceğiniz size bağlıdır – daha fazla bilgi girmeden ORCID iD’nin avantajlarından yararlanabilirsiniz.

Kurumsal bağlantınızla ilgili ayrıntıları girmeniz önerilir (+Personel üyesiyseniz İstihdam Ekle, + Öğrenciyseniz Eğitim Ekle) – bu, ORCID’de sizi arayan diğer araştırmacılara yardımcı olur. İkinci bir e-posta adresi, kurum değiştirirseniz ORCID kaydınıza erişmenize de yardımcı olabilir.

Profesyonel profilinizi tanıtmak için ORCID’i kullanmak isterseniz, araştırma çıktılarınız (İşler) hakkında da bilgi ekleyebilirsiniz. ORCID, Web of Sciences ve Scopus gibi kaynaklardan bilgi almanızı sağlayan bir dizi Link Works aracı sağlar.

ORCID kimliğinizi oluşturduktan sonra, bunu e-posta imzanıza ve diğer profesyonel profil sitelerine ekleyebilirsiniz. ORCID iD’nizi, yayın için çalışma göndermek veya araştırma fonuna başvurmak da dahil olmak üzere araştırma faaliyetlerinizde kullanma şansına sahip olacaksınız.